Maria Montessori var en kæmpe chef. Hun var en italiensk læge, forfatter, pædagog og samfundsdebattør og hun levede fra 1870 til 1952. Hun observerede børn og eksperimenterede med forskellige materialer til læring. Dr. Montessori havde én ting for øje: at finde de mest effektive og respektuflde måder at hjælpe/støtte børns sociale og kognitive udvikling på.
Det er en pædagogisk retning, der hurtigt kan dele folk op i fans og modstandere. Det kan man selvfølgelig også hurtigt gøre, hvis man er ærkereligiøs over metoderne og tankerne bag. Som regel er det sådan, at man kan komme utrolig langt, ved at plukke det, man selv kan se fordele i fremtid i. Inden vi dykker dybere ned i pædagogikken, er der her et eksempel på Montessori-legetøj.
Det kan måske lyde banalt, men pædagogikken bygger på fem stærke og sunde principper
1) Selvom det er de voksne der bestemmer, alt efter om det er forældre, lærere eller pædagoger, så skal den magt ikke tvinge børn til noget. For tvang er ikke respekt. Her er det i stedet den voksnes opgave at facilitere børnenes medbestemmelse, ved at vise dem mulige valg.
2) De fleste der har haft med små børn at gøre, der lige har lært at tale, ved udmærket, at man skal passe på hvad man siger. Ellers render barnet rundt og siger ord, som slet ikke skal komme ud af munden på et barn. Og det fortsætter i op til 6-års alderen, at børn ukritisk ”efteraber” voksne på godt og ondt. Det sker, fordi børn har absorberende sind.
3) Montessori (og nyere udviklingspsykologisk forskning) mener, at der er sensitive perioder for fem kategorier: orden, sprog, sanseevner, bevægelse og sociale færdigheder. Derfor skal der være fokus på, at børnene i stort omfang kan blive stimuleret indenfor de fem kategorier, når de indtræffer
4) Børnehaver er i dag indrettet på børnenes præmisser og ikke for at gøre det nemt at være pædagog. Et godt eksempel er et legekøkken, hvor barnet er omgivet af relevante og brugbare genstande for den læring, der indirekte ligger hos et barn i et legekøkken.
5) Her kan legekøkkenet igen komme ind, da børn ved at stå alene i legekøkkenet uden indvending og kontrol fra forældre, kan lære basale ting. Både orden, sproget (ved at tale med sig selv om hvad en gryde eksempelvis hedder), sanseevner og bevægelse.
Her bliver det måske for omfattende for de fleste, nemlig indretningen af et legeværelse, hvis man følger Montessori-metoderne, men husk, at det er et fantastisk rum for børnene. Her er der fokus på legemiljøet set fra børnenes perspektiv, der lægger op til selvstændighed og koncentration. Her kommer en liste nøglefunktionerne i et Montessori-legeværelse
Maria Montessori har virkelig sat sit aftryk i verdenen, for der findes en hel del Montesorri-legetøj. Med hånden på hjertet, og med kig på hvad for noget legetøj vi ellers sælger, så er det som udgangspunkt ikke så dragende, som alt med lys- og lydeffekter, men Montessori-legetøj giver børn mulighed for at blive mere uafhængige ved at udnytte deres naturlige tilbøjelighed til at "gøre det selv". Her kommer tre eksempler og så tre citater fra hende der har startet det hele
”The greatest gifts we can give our children are the roots of responsibility and the wings of independence”
”The education of even a small child, does not aim at preparing him/her for school, but for life.”
”Free the child’s potential, and you will transform him/her into the world.”
Hvis du er nået helt ned til bunden, så fortjener du et lille tip, for Jacob Risgaard (og derfor selvfølgelig Coolshop) har i samarbejde med Danmarks børneopdrager nr. 1 Lola Jensen udgivet denne app (kun til iOS), der hjælper dig til at blive sikker i rollen som forældre. Tak fordi du læste med.